Skrock
Vid det s.k. Nybo, nära Storåsen, har enligt sägnerna bott en kvinna som
kunde trolla. Hon hade vid något tillfälle gjort Oviksprästen en tjänst och
för detta skulle hon få en tunna korn. Detta korn fick inte kvinnan och då lär
hon ska ordnat så att prästen ständigt var förföljd av en stor hund. Prästen
kom till slut med kornet och hunden försvann efter den dagen.
I Getåsen dog 1918 en gammal gumma, 93 år gammal, som fullt och fast
trodde på småfolk, berättar Stina Olofsson Nordenström. Man skulle aldrig
ofreda dessa småfolk, de skulle få stöka i fred och ha sin plats här på
jorden för de var människor som levt ibland oss förut. På puken trodde hon
blint. Hon talade också om hur puken skulle göras. Den skulle bl.a. innehålla
9 sorters ris, 9 sorters träd, 9 sorters garn, 1 droppe blod från
lillfingret. Allt detta skulle nystas ihop och puken var färdig att rulla
iväg med orden Om du på jorden mina ärenden vill springa – skall jag för dig
i helvetet brinna. Han kunde sedan skickas bort i en gård för att t.ex.
stjäla korn. Detta stulna korn låg då någonstans och kunde sopas ihop av den
som skickat puken. Om en kom mjölkade klent på kvällen ansågs den vara
mjölkad av puken men puken kunde också göra mycket gott, sa den gamla kvinnan. Att stagga blod var det många som kunde i gamla tider och metodens
tillförlitlighet har många anhängare än i dag. Somliga hade förmågan att
stagga blodet en mil bort, andra på 5 kilometer och detta kunde göras på
såväl folk som kreatur. Emma Wallners mor, Märta Larsson, har berättat att då Märta och hennes
syskon bodde som barn i Dörsådalen hörde de en dag en buföring som kom från
Lillgräftån. De hörde tydligt locktoner och kossornas bjällror. Alla syskonen
sprang glada och förväntansfulla och skulle möta dem på Nybu-vägen. Där var
dock tyst och stilla och inte ett fjät syntes till. Nu var detta sent på
hösten och alla hade för länge sedan bufört hem från sina fäbodar. Upptecnat 1955.
|